Hasan Hasturer

Gülerken, ciddi ciddi düşünmektir önemli olan…

Lefkoşa Belediye Tiyatrosu (LBT) 43 yaşında.

Geriye dönüp baktığım zaman, Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nun 43 yıldır, eksiksiz takipçileri arasında olduğumu görüyorum.

Kıbrıs Türk Tiyatrosuna katkı koyan herkesin katkısını takdirle, hafızamın “Asla unutma” bölümüne kaydettim.

Ancak Yaşar Ersoy, Işın Cem, Erol Refikoğlu ve Osman Alkaş’ın var ettiği LBT, Kıbrıs Türk Tiyatrosu’nun devlet tiyatrosunun da önünde en önemli sanat kuruluşumuzdur.

“ LBT olmasaydı, Kıbrıs Türk Tiyatrosu, bu gün nerede olurdu?” sorusuna, “Mutlaka birileri çıkar ve tiyatromuza bu kalıcı, nitelikli, sürekli devrim gibi katkıyı sağlardı” yanıtını vermem olası değil.

***

LBT Tiyatrosunu var edip, bugünlere taşıyan  herkes, imkansızlık için tiyatro için imkanın ta kendisi oldu.

Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’na sunulan olanakla, Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nun her kademe görev  yapan kadrolarının ortaya koyduğu sanat ürünün kalitesi doğru orantılı değildir.

Adı büyük Lefkoşa Türk Belediyesi, On küsur senedir yarım kalan tiyatro binasını tamamlayamadı.

Dünya çapında başarılı oyunlar sahneleyen Lefkoşa Belediye Tiyatrosu, 1974’te Rum’dan ganimet kalan, bir sinema salonunda oyunlarını izleyenlerle buluşturuyor.

Dünden bugüne, bu konuda bir şey yapması gerekirken, yapmayanların mahcubiyet duyması gerekir.

***

Bu yazdıklarım LBT’nin sahnelediği Tartüf 24 oyununu izlerken aklımdan geçenlerin bir bölümü.

LBT, farklı siyasi partilerden belediye başkanları gördü.

Hiçbir zaman belediyedeki iktidara göre oyun sergilemediler.

Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nun kurumsal itibarının en önemli kaynağı da budur.

***

300 küsur yıl önce Moliere “ Tartüffe” oyununu yazdı.

Nazım Hikmet 65 yıl önce “Tartüf 59” uyarlamasını yaptı.

2024’te de Yaşar Ersoy, Tartüf 24” olarak oyunu sahneledi.

“Moliere’den Nazım Hikmet’e Tartüffe’den Tartüf 24’e Ne değişti?” sorusunu oyunun kitapçığında şu yanıt verildi:

“ Sevdası  ve kavgasıyla bu ülkenin yaşamında rol alan Lefkoşa Belediye Tiyatrosu, cesur bir dürüstlükle toplumu sarmalına alan “kötülük”le, tiyatronun aydınlatan ışığında hesaplaşmak ve seyircisini yüzleştirmek için, iki büyük yazarla; Moilere ve Nazım Hikmet ile anlayış ve amaç ortaklığında kol kola girdi, 43. yaşında.

Büyük mizah dehası Moliere,  “Tartüffe” oyununun önsözünde, “ Komedinin işlevi kötülükleri düzeltmektir” diye yazar.

Bu amaçla Moliere’nin 1664’te yazdığı ve tüm dünyada en fazla konuşulan, tartışılan ve sahnelenen “Tartüffe”  oyununu, bir başka büyük usta Nazım Hikmet 1959’da Tartüf 59 adıyla uyarlar. Lefkoşa Belediye Tiyatrosu olarak bizler de iki büyük yazarın yolunda kültürler arası, zamanlar arası ve yazarlar arası bir buluşma sağlayarak 2024 yılında Tartüf 24 oyununu hazırladık seyircimiz için . Çünkü iki büyük yazar da sanki bugünleri, bizleri düşünerek yazmışlar ve uyarmışlar oyunlarını.”

***

Tartüf 24 oyununu, sahneden izleyene ilk yansıyanlarla izlemek, derinliği azaltır. Analitik bir anlayışla izlemek, hem önemli hem de sahneden, salona taşanları, topluma aktarmak için bir gereklilik.

Oyunun başında, oyundaki karakterlerin, birilerini temsil etmediği vurgusu yapıldı. Vurgu samimiydi bence. Çünkü tartüfizm, en demokrat görünen siyasi yapılarda bile var. Tartüfizm, yüzlerce yıldır var olan bir hastalık. Böyle giderse yüzlerce yıl sonra yine var olacak.

Tartüf 24’ü mutlaka izleyin. İzlerken mutlaka güleceksiniz.

Ancak  unutmayın, gülerken, ciddi ciddi düşünmektir önemli olan…

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu